A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ гуманітарного розвитку
Феодосіївської сільської ради
Обухівського району Київської області

АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА: БАЗОВІ ВПРАВИ, ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ.

Дата: 08.03.2023 14:01
Кількість переглядів: 24

📌Основою корекції звуковимови вважається артикуляційна гімнастика. Артикуляційна гімнастика - це система вправ, яка допомагає поліпшити рухливість органів артикуляційного апарату, збільшити обсяг, силу рухів, а також виробити точність і диференціацію артикуляційних поз.

📌Зазвичай артикуляційну гімнастику проводить вчитель-логопед, але за умови наявності знань про правильність її виконання, можуть проводити і батьки.

📌Артикуляційні вправи бувають: статичні- необхідні для формування артикуляційного укладу та динамічні - важливі для точності перемикання артикуляційної пози в мовленнєвому потоці.

Пропонуємо опис базових статичних та динамічних вправ з детальною візуалізацією👇

СТАТИЧНІ ВПРАВИ

У них артикуляційна поза утримується під рахунок від 3 до 20, час утримання збільшується поступово. Статичні вправи допомагають зміцнювати м’язи артикуляційного апарату, а також формувати правильні уклади мовних звуків:

🔸«Трубочка». Язичок згорнути (схожий на порожню трубку), губи округлити навколо язика, вони допомагають утримувати важку позу.

🔸«Жало». Рот відкрити, гострий язик висунути з рота (по можливості далі).

🔸«Брамка». Губи розтягнути в усмішці, зуби залишаються щільно стиснутими.

🔸«Хоботок». Зуби щільно стиснути, губи витягнути вперед, немов хоботок слоненяти.

🔸«Млинець». Широкий, розпластаний язик спокійно покласти на нижню губу, рот напіввідкритий.

🔸«Котик сердиться». Кінчиком язика впертися в нижні різці, широка спинка язика круто вигнута, рот відкритий, губи розтягнуті в сторони.

🔸«Чашечка». Рот широко відкрити, язик в формі зігнутої чашечки підняти до верхньої губи (нижня губа йому в цій справі не допомагає!).

🔸«Грибочок». Рот відкрити, широкий язик міцно присмоктується до піднебіння верхньою поверхнею, під’язикова вуздечка розтягнута - як гриб на довгій ніжці.

🔸«Віконце». Рот широко відкрити і в подальшому утримувати це положення.

ДИНАМІЧНІ ВПРАВИ

🔹«Млинець» - «Трубочка». Цей зв’язок двох статичних вправ. Каскад виконується під рахунок «раз-два». Cпочатку повільно, з чіткою фіксацією кожної пози. Від заняття до заняття швидкість, з якою дитина виконує вправи, збільшується.

🔹«Рибка». Зуби міцно стиснути, губи витягнути вперед (див. Вправу «Хоботок»). Губи то розкриваються, то змикаються (як це робить ротиком рибка в акваріумі).

🔹«Гойдалки». Вузький язик поперемінно тягнеться то до носа, то до підборіддя. Нижня щелепа при цьому опущена, її положення фіксовано, рот широко відкритий.

🔹«Литаври». Губи злегка загорнути за зуби всередину рота. Поплескати ними однією до іншої, видаючи при цьому характерний поплескуючий звук. Повторити не менше 10 разів.

🔹«Індик». Широкий язик викидаємо з рота і б’ємо по верхній губі, видаючи при цьому характерні звуки розсердженого індика: «бл-бл-бл». Нижня щелепа опущена та не рухається.

🔹«Образа». Покусати нижніми передніми зубами верхню губу не менше 10-15 разів. Нижня щелепа максимально висунута вперед.

🔹«Хованки». Варіанти вправи:

1. Заховати верхню губку, прикусивши її нижніми передніми зубами. Видно тільки нижню губу, вона тягнеться вгору, до носа. Утримувати такий стан не менше 5 секунд.

2. Заховати нижню губку, прикусивши її верхніми передніми зубами. Видно тільки верхню губу, вона тягнеться вниз, до підборіддя. Утримувати такий стан не менше 5 секунд.

ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ АРТИКУЛЯЦІЙНОЇ ГІМНАСТИКИ:

- тривалість проведення залежить від віку дитини, але не повинна перевищувати 10 хвилин;

- під час гімнастики обов'язково потрібно використовувати дзеркало, щоб дитина бачила свої органи артикуляції;

- гімнастика повинна проходити в ігровій формі;

- комплекс повинен включати не менше 4-5 вправ, щоб не перевтомлювати дитину великою кількістю завдань;

- якщо дитина не може виконати будь-яку вправу, то потрібно використовувати допоміжні засоби (наприклад, зонди або зондозамінники);

- завжди стежте за правильністю та плавністю виконання вправ; якість важливіша за кількість


« повернутися

Вхід для адміністратора