A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ гуманітарного розвитку
Феодосіївської сільської ради
Обухівського району Київської області

Для чого потрібен ІРЦ?

Дата: 30.03.2023 18:53
Кількість переглядів: 16

Інклюзивно-ресурсний центр: які послуги він надає і кому 

Як  працює інклюзія?
У провідних країнах світу особливі учні навчаються у звичайних школах, і це є звичайною практикою.
Дуже часто, коли приїжджаєш до іншої країни і розпитуєш про досвід інклюзивної освіти в їхніх школах.  Для них це стало нормою життя, вони навіть перестали називати школи інклюзивними.
Там немає спеціальних інтернатів для дітей з інвалідністю. Вони навчаються у звичайних школах разом зі своїми здоровими однолітками. Утім, за кожним особливим учнем закріплений спеціальний педагог, який допомагає йому в навчанні та спілкуванні з іншими учнями.
І що, весь клас має затримуватися у програмі через кількох людей?
Насправді, ні. У дитини з особливими потребами має бути своя програма. В інклюзивному класі у вчителя є асистент, який допомагає втілювати цю програму. 
До того ж, у «особливого учня» може бути свій персональний асистент.
Дітям, які не можуть себе обслуговувати і потребують допомоги під час навчань в школі, мають бути виділений асистент дитини, який в побуті має допомагати, щоб батьки не були прив’язані до дитини 247, а могли працювати і відчувати себе повноцінними членами суспільства.
Скільки дітей вже навчаються за новим принципом?
Загалом у країні є близько 51 тисяч дітей із особливими освітніми потребами.
На початок 2016 року, коли  тільки почали впроваджувати інклюзивну форму освіти, було залучено в звичайні школи близько 4 тисяч особливих учнів, а через два роки, на початок 2018-2019 навчального року, ця кількість вже досягла майже 12 тисяч дітей.
За 2017-2018 роки вдалося відкрити 516 інклюзивно-ресурсних центрів, які прийшли на заміну  психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК).
На сьогодні лише в Київській області їх уже 51.
Чи це означає, що спеціалізовані заклади зникнуть?
Існує декілька моделей в світі. Є змішані системи, коли працюють і інклюзивна освіта в звичайних школах, і спеціальні заклади для людей з важкими нозологіями. І така модель найбільш реальна для України.
Зараз вихователь в дитячому садочку і вчитель в школі мають бути універсальними: мають знати основні підходи до такої дитини, як її навчати і мати навіть базові знання щодо жестової мови, сурдоперекладу і це абсолютно нормально для будь-якої європейської школи.
Чи мають вчителі отримувати додаткові знання?
Студентів, майбутніх педагогів, вчать вже за новими програмами, а для вчителів, які працюють сьогодні, передбачили курси в Інституті післядипломної освіти.


«Посадять з нормальними дітьми розумово відсталих, і ті заважатимуть нормальним вчитися» – обурюються противники інклюзії. «Нарешті діти з особливостями розвитку перестануть жити в ізоляції» – радіють її прихильники. Поки перші та другі завзято сперичаються між собою, в Україні поступово набирає обертів інклюзивна освіта. І флагманами цього процесу стають інклюзивно-ресурсні центри, яких по всій країні вже 697. Для кого і для чого працюють такі центри.

Хто може звернутися?

Інклюзивно-ресурсний центр – це свого роду посередник між родиною, яка виховує дитину з особливостями розвитку, та закладами освіти, зокрема дитячими садками і школами. Фахівці центру мають допомогти родині підібрати саме той заклад і ту форму навчання, які найкраще відповідатимуть освітнім потребам дитини.
Отже, основні «клієнти» ІРЦ – це діти від 2 до 18 років та їх батьки. Під особливими освітніми потребами мається на увазі те, що у дитини є певні порушення: зору, слуху, мовлення, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку або емоційно-вольової сфери. Іноді легкі форми подібних порушень до певного часу залишаються непомітними для батьків і проявляються вже тоді, коли дитина пішла до садка чи школи. Складна адаптація або проблемна поведінка дитини теж є приводом звернутися до інклюзивно-ресурсного центру.
«Своєрідним маркером – приходити до нас чи не приходити, може бути такий момент: якщо дитина з якихось незрозумілих причин дуже важко засвоює програму у садочку або школі, дуже довго адаптується, не може більше кількох хвилин всидіти на місці, погано розуміє, що їй кажуть, не виконує словесні інструкції, тоді це дзвіночок для батьків, що треба прийти та проконсультуватися зі спеціалістами».

До ІРЦ можуть звертатися і педагогічні працівники – вчителі, вихователі, методисти, керівники освітніх закладів, в яких є інклюзивні класи або групи. Фахівці центру завжди готові надати їм консультаційну підтримку, допомогти налагодити ефективну взаємодію з «особливим» учнем і його батьками, вирішити конфліктну ситуацію.

Які послуги можна отримати?

Інклюзивно-ресурсні центри прийшли на зміну розформованим ПМПК – психолого-медико-педагогічним консультаціям. Їх функції багато у чому збігаються, однак спектр послуг, які надають центри, більш широкий. Основною послугою ІРЦ є проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Це дозволяє визначити потенційні можливості та освітні потреби дитини. За результатами комплексної оцінки фахівці центру складають висновок, який є підставою для відкриття інклюзивного або спеціального класу (групи) в школі чи садочку.

«У цьому висновку міститься загальна оцінка окремих компонентів розвитку – фізичного, мовленнєвого, інтелектуального, емоційно-вольової сфери, навчальної діяльності. За цими параметрами оцінюються здібності, компетенції дитини на даний момент. Далі визначається програма – загальна освітня або корекційна, а також форма навчання – інклюзивна, індивідуальна або на загальних засадах. У висновку прописуються рекомендації учасникам освітнього процесу: що треба робити вчителю, дефектологу, логопеду, психологу, батькам, щоб дитина успішно інтегрувалася в соціум».
На відміну від ПМПК, інклюзивно-ресурсний центр не лише проводить комплексну оцінку розвитку дитини, але й надає корекційно-розвиткові послуги. У центрі працюють практичні психологи, логопеди, вчителі-дефектологи, олігофренопедагог, фахівець з фізичної реабілітації. Спеціалісти  проводять корекційні заняття з дітьми – як індивідуальні, так і  групові. Ці заняття, як і решта послуг центру, безкоштовні та організуються за попереднім записом.

Ще один напрям роботи ІРЦ – консультаційна підтримка педагогічних працівників. Представники дитячих садочків, шкіл можуть залучати фахівців інклюзивно-ресурсного центру до складання індивідуальної програми розвитку «особливого» учня, до корегування такої програми, а також звертатися за професійними рекомендаціями. Наприклад, щодо того, як встановити контакт з дитиною з особливим освітніми потребами, як скорегувати її небажану поведінку, як мотивувати її до навчання і таке інше. За необхідності спеціалісти ІРЦ можуть брати участь у засіданнях педагогічної ради, у батьківських зборах.
Також у  інклюзивно-ресурсному центрі  надають  психологічну допомогу батькам «особливих» дітей. Для них можуть проводитися групові зустрічі, на яких можна буде розповісти про наболіле, поділитися досвідом розв’язання конфліктних ситуацій, отримати практичну пораду від фахівця та моральну підтримку.

Чекаємо всіх бажаючих на консультацію з 9:00 до 16:00 за попереднім записом по тел. 050-539-69-50.


« повернутися

Вхід для адміністратора